Missbedömmer min förmåga

Eftersom smittspridningen är så hög just nu så försöker vi att ha barnen på förskolan så korta dagar som möjligt eftersom att det har varit sådan personalbrist. Jag har arbetstid 8-16.30 varje dag men eftersom jag vikarierar för en lärare och har tagit över all undervisning i hennes klass tisdag - fredag så får jag lägga fri planeringstid där jag har luckor. Vilket oftast är när eleverna slutat för dagen runt 13.30-14.30 tiden. Ibland sitter jag kvar och fixar med saker på plats på jobbet men oftast tar jag hem mitt arbete för att planera hemma. 
 
Missbedömmer dock helt min förmåga att vara produktiv på kvällarna när jag kommer hem. Måste hitta en fungerande rutin för min planering. Det fungerar inte just nu att lägga det efter barnen har somnat för då har jag hunnit bli så pass trött att jag inte orkar fokusera riktigt. Jag har alltid en klar planering till dagen efter och en överblick över vad vi ska hinna med under veckan dock. Det är det här extraarbetet som jag vill lägga energi på som jag inte hinner med än. Jag har ju dock inte jobbat så länge så tänker att jag fortfarande håller på att hitta en fungerande rutin för mig själv, och jag har den inte riktigt än. Det mest effektiva är ju att stanna kvar på jobbet. Men då kommer jag aldrig komma hem.
 
Ett stort fokus just nu när jag inte varit i klassen så mycket än, detta blir min andra vecka med eleverna är ju att skapa en relation till dem. Vi behöver hitta en balans och känna oss trygga med varandra för att få till så bra undervisningsmiljö som möjligt och jag känner att vi är på god väg. Sen har vi dagar som är sämre och dagar som är bättre precis som det brukar kunna vara. Det finns så mycket som spelar in. Har någon en dålig dag så påverkar det, eller om det har hänt något annat, eller bara att eleverna är extra trötta ibland. Det är naturligt, det är ju vi vuxna också. Människor överlag fungerar ju så att man har dagar som är bättre än andra. Tur man kan se framåt och bara försöka bli bättre. Man lär sig något hela tiden, om sig själv och om klassen som helhet. Vad som fungerar och inte, samtidigt som att även det är beroende av dagsformen. Man kan undervisa på samma sätt två dagar i rad och ändå få helt olika resultat. Det är det som på något sätt är så spännande med yrket. Att det är föränderligt och att man hela tiden lär sig och utvecklas! 
Hoppas verkligen att jag får fortsätta här efter sommaren, vet att chansen kanske inte finns i dagsläget eftersom det inte finns några lediga tjänster vad jag vet, men hoppas kan man ju alltid. Det är verkligen drömmen att kunna jobba där man bor, att ha gångavstånd till både jobbet, skolan och förskolan.
 
Nu ska jag faktiskt sätta mig och fortsätta med det jobb jag har räknat med att hinna med idag. Samt färdigställa resten av min veckoplanering i detalj så jag inte behöver tänka lika mycket på det under resten av veckan! Tycker om att ligga i fas!

Kommentera inlägget här :